Köra båt

VAD DU BEHÖVER TÄNKA PÅ!

GRUNDLÄGGANDE TIPS

  • Bestäm din rutt i förväg och planera körningen.

  • Är du ovan är det klokt att inte bege sig ut själv på sjön, ta gärna med dig någon som kan mer än du.

  • Kommunicera tydligt med övriga ombord så att de vet vad de ska sitta eller hjälpa till med.

  • Se till att ha gott om tid.

  • Följ väjningsreglerna!

  • Håll hela tiden koll på var du är.

  • Håll en jämn fart.

  • Visa dina intentioner tydligt och i god tid för övriga på sjön.

  • Visa hänsyn, ibland är det lämpligt att köra långsammare än angiven hastighet för att inte störa.

  • Öva, öva, öva. Att träna på svåra moment som att lägga till, vända och plocka upp saker som ramlat i vattnet, ankra och att använda trim gör dig både tryggare som förare och att du kan njuta mer av att vara på sjön.

Eco-driving

Köra ekonomiskt - bra för både plånboken och miljön!

Minska farten och kör rätt

Har du verkligen bråttom? Buller, fart och svallvågor hör på ett sätt ihop. En båt som körs mitt i planingströskeln låter mycket, drar mycket bränsle och gör som mest svall. Varje sparad liter är en vinst för både dig och miljön – bara genom att köra en motorbåt på rätt sätt kan du minska din bränsleåtgång markant - upp till 40 procent.
Om du köper en båt som planar, se till att köra den antingen under eller strax över den så kallade planingströskeln (den fartgräns där båten börjar ta sig upp ur vattnet och ligga lite på ytan). Se till att komma över planingströskeln snabbt och lägg dig sedan i en marschfart som är lagom för din båt. Bara genom att dra av lite från toppfarten sparar du massor av bränsle!

Konsten att lägga till

Att lägga till med båt är en konst, men inte en särskilt svår sådan. Mer övning och rätt planering går det bra oavsett om det är i en naturhamn eller vid en brygga.

Rätt planering och förberedelser är A och O för en lyckad tilläggning. På så sätt undviker du att det blir stressigt vilket ofta är den största felkällan.

Vid brygga

Börja alltid med att förbereda båten:
• Tag fram korta förtöjningslinor till fören, om det inte finns färdiga på bryggan, och se till att de inte är trassliga, knyt gärna fast en ända i båten direkt. Titta redan nu efter närmaste förtöjningspunkt, en ring, pollare eller annat.
• Häng ut fendrar om du ska lägga till mot en brygga, mellan Y-bommar eller nära andra båtar.

• Tag fram och förberedd ankaret (om du inte ska ligga längst med bryggan), se till att linan inte är trasslad, löper fritt och att en ände sitter fast i båten.

• När du väl ankrat, kontrollera att ankaret fastnat genom att dra i linan.

• Ska du lägga till vid en boj så se till att linan inte är trasslad och har en hake i ena änden så att den är enkel att fästa i bojen.

• En del gästhamnar har så kallade Mooring-linor. Det är som fasta ankare som är fastknutna i bryggan. Man kör in till bryggan, tar tag i linan och lägger fast den i akter på båten.

Se vår instruktionsfilm om att lägga till vid brygga:

Se vår instruktionsfilm om att lägga till mellan Y-bommar:

Lägga till i naturhamn

• Om du ska lägga till i en naturhamn så gå gärna in med båten en gång mot land innan du lägger ankar. På så sätt ser du om det är tillräckligt djupt och att det inte finns några stenar i vägen.

• Förbered båten: Tag fram långa förtöjningslinor till fören och se till att de inte är trassliga, knyt gärna fast en ända i båten direkt. Titta redan nu efter närmaste förtöjningspunkt, en ring, träd, sten eller dylikt. Plocka fram bergskilar och hammare om du tror att dessa behövs.

• Häng ut fendrar om du ska lägga till nära andra båtar.

• Tag fram och förberedd ankaret se till att linan inte är trasslad, löper fritt och att en ände sitter fast i båten.

• Kontrollera väderstreck och vindriktningen, både nu och hur prognosen ser ut. Undvik om möjligt att lägga till med vinden bakifrån eller från sidan så båten blir ett vindfång som kan bli svårt att kontrollera. Slår vinden om senare kan ankaret släppa så se alltid till att ligga skyddat i lä av landet.

• När du väl ankrat, kontrollera att ankaret fastnat genom att dra i linan.

Väljer du att svajankra (ankring utan att vara fastknuten till land) så tänk på följande:
• Välj en skyddad vik.
• Ha god marginal till andra eventuella svajbåtar.
• Använd ett ordentligt ankare, gärna med kätting istället för lina.
• Mata ut så mycket lina/kätting att den är 3-5 gånger djupet lång.
• Dra fast ankaret med motorn.
• Använd ankarlanterna och gärna ankarlarm. Till exemplet på ekolodet, plottern eller någon app.

Nästa
Nästa

NYBÖRJARVIKEN