10 miljövänliga tips

Av Mats Eriksson
Kör rätt
Checklista

Varje sparad liter är en vinst för både dig och miljön – bara genom att köra en motorbåt på rätt sätt kan du minska din bränsleåtgång med upp till 40 procent.
Om du köper en båt som planar, se till att köra den antingen under eller strax över den så kallade planingströskeln (den fartgräns där båten börjar ta sig upp ur vattnet och ligga lite på ytan). Se till att komma över planingströskeln snabbt och lägg dig sedan i en marschfart som är lagom för din båt. Bara genom att dra av lite från toppfarten sparar du massor av bränsle!

Det är i själva planingsögonblicket som bränsleförbrukningen är som störst. När du möter vågor; ta en liten omväg om det är möjligt istället för att sakta ned och sedan gasa på för att komma upp i planing igen. Har du power trim på motorn (en funktion som vinklar motorn) eller trimplan på din båt (samma princip men funktionen sitter på båten) – trimma in vinkeln på motorn så skär båten bättre genom vågorna utan att du behöver dra ned farten.

Flicka med flytväst
Fotograf: Karl Normark


Se över motorn
Att byta tändstift inför varje säsong gör susen för en motor och därmed för miljön. Motorn går jämnare och bättre och drar mindre bränsle. Felinställd tändning ger betydligt högre bränsleförbrukning. Be därför ett servicevarv att se över inställningen åt dig. Rengör och justera spridarna om du har en dieselmotor.
Kontrollera också att inga slangar och kopplingar läcker bränsle eller avgaser. Se till att ha biologiskt nedbrytningsbar olja i motor och växelhus och i bränslet om din motor går på oljeblandad bensin – det gör en fantastisk skillnad för miljön. Kontrollera olje- och bränslefilter inför varje ny säsong.

Lasta båten rätt
Om du och din besättning sitter på det sätt som är bäst för din båttyp påverkar det också bränsleförbrukningen i positiv riktning – dessutom blir körningen både säkrare och behagligare. Se till att båten är jämnt lastad och inte blir för tung i aktern eller gräver ned sig för mycket i fören. Kontrollera gärna med en båthandlare om specifika tips för just den båt du har eller funderar på att köpa.

Använd rätt propeller
En båt som tankas full och får normal semesterpackning ombord tappar lätt två-tre knop (en knop = drygt 1.8 km/h) i toppfart i jämförelse med en normalt lastad båt.
Oftast är problemet att originalpropellern är anpassad för hög toppfart vid måttlig last.
Därför kan det vara bra att byta till en propeller med lägre så kallad stigning om du ofta tänker använda din båt som laståsna. Grundregeln är helt enkelt att du ska ha en propeller som är anpassad till ditt sätt att använda båten.

Använd bästa bränslet
Dagens tillverkning av moderna så kallade insprutningsmotorer lyder under gällande EU-lagstiftning, dvs de gemensamt satta kvalitets- och miljömål som ryms inom det så kallade Fritidsbåtsdirektivet (vilket leder till CE-märkning av båtar). Det innebär att alla motorer som tillverkas och säljs idag är minst så rena och bränsleeffektiva som lagen kräver.
Har du en gammal tvåtaktsmotor – som kräver oljeblandning – släpper den ut ungefär 30 procent helt oförbränd bensin i vattnet och i luften. Om du tankar alkylatbensin istället för vanlig 95-oktanig så minskar de mest skadliga utsläppen med 80–90 procent.
Alkylatbensin finns på dunk på de allra flesta bensinstationer i Sverige. Den kostar visserligen ganska mycket eftersom den är dyr att producera, men om din bensintank rymmer 10-20 liter så är den lilla totala merkostnaden ingenting i förhållande till vad du gör för miljön.
På en del bensinmackar – både på land- och sjömackar – finns alkylatbensin på pump och då är det bara obetydligt dyrare. Bensinen påverkar inte din motor på något negativt sätt, så det är bara att börja tanka alkylatbensin.

Håll botten ren
A och O är en ren båtbotten. Om du väljer att bottenmåla din båt ska du bara använda godkända färger för det område där din båt vistas. Olika färger är till exempel tillåtna på ost- respektive västkusten. Båthandlare och färgaffärer vet besked.

Det finns ett mindre antal så kallade båtbottentvättar som fungerar bra på en del storlekar och typer av båtar. Klicka här för karta och förteckning
Det börjar också komma helt miljövänliga bottenfärger som verkar effektivt. Det viktigaste är att båtbotten är ren – annars ökar bränsleförbrukningen och därmed påverkan på miljön.
Har du en mindre båt, t ex en eka eller en mindre styrpulpetbåt, kan du dra in den till en strand och göra rent botten med en skurborste eller liknande – förutsatt att du inte har bottenmålat. Det är inte bra att färgen lossnar och sprids i det grunda vattnet.

Ta hand om dina sopor
Självklart tar du hand om dina sopor på ett riktigt sätt. Om det inte finns möjlighet att slänga sopor där du befinner dig, tar du med dem till nästa möjliga plats att lämna dem. Dröm inte ens om att slänga soporna i sjön! De hamnar garanterat på något ställe där de gör stor skada för såväl människor som botten- och djurliv.

Töm toaletten rätt
Du som har toalett med direktutsläpp får inte använda den efter den 1 april 2015. Du som har en båttoalett med inbyggd tank som går att tömma till land ska självklart tömma den där. klicka här för att se Transportstyrelsens lista över tömningsstationer. Möjligheterna blir bättre för varje år men både du och vi kan försöka påverka bl a kommuner att förbättra servicen ytterligare.
Du som har toalett med tank som inte går att tömma till land; det finns numera relativt enkla och prisvärda lösningar för att konvertera till möjlighet för landtömning. Tala med ett servicevarv eller någon marinhandlare.


Använd rätt båtvårdsprodukter
Det finns idag en del miljövänliga båt- och bilvårdsprodukter som du kan använda dig av. Många bilvårdsprodukter går lika bra att använda till din båt. Se till att alltid leta efter det mest miljövänliga alternativet och se också till att du alltid slänger tomma och halvtomma flaskor och förpackningar på rätt sätt.

Visa hänsyn – minska buller och svallvågor
Buller, fart och svallvågor hör på ett sätt ihop. En båt som körs mitt i planingströskeln (precis innan båten går upp och lägger sig lite lättare på ytan) låter mycket, drar mycket bränsle och skapar mest svall. Ibland är det faktiskt bättre att köra precis över planingströskeln i lagom fart istället för att ”gräva ned sig” i 7-8 knop. Det viktigaste är att man tänker på sin omgivning i dessa situationer och att man följer hastighetsreglerna.

Källor: Sweboats checklista, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Langbeck Racing, Volvo Penta.
Karta över marinhandlare och servicevarv

Karta över marinhandlare och servicevarv

Sweboat är båtbranschens riksförbund och har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin – Båt...

Aktuellt promoImage promoImage promoImage
Evenemang promoImage promoImage promoImage
Powered and produced by Carismar Software